Podporené projekty z 3. výzvy v téme Obhajoba verejných záujmov – základné a strategické granty.
Strategické granty:
Nadácia pre deti Slovenska
Stratégia na podporu inkluzívneho vzdelávania
Stručný opis projektu:
Projekt „Stratégia na podporu inkluzívneho vzdelávania“ priniesol do zapojených samospráv otázky zamerané na inkluzívne vzdelávanie a jeho dopad na deti v školách, ale aj ich širšiu komunitu. Zároveň poskytol efektívne metódy a postupy využiteľné v každodennej praxi učiteľov a odborníkov zo škôl s dôrazom na vzdelávanie všetkých detí vo vzdelávacom procese.
V samosprávach sa vďaka projektu začalo hovoriť o vzdelávaní naprieč všetkými úrovňami – od zriaďovateľa, cez poskytovateľa až k prijímateľom a ďalším aktérom vzdelávacieho procesu. Výrazným pozitívom bol priestor na diskusiu medzi zástupcami viacerých miest, a to nielen medzi pracovníkmi školských úradov, ale aj medzi učiteľmi materských a základných škôl, rodičmi, poslancami aj zástupcami neziskového sektora. Účastnícke samosprávy, ale aj ďalšie na Slovesku, ktoré sa v niečom podobajú tým zapojeným, majú zároveň k dispozícii praktické návody a efektívne metódy súvisiace s inkluzívnym vzdelávaním v podobe publikácie Stratégia na podporu inkluzívneho vzdelávania pre samosprávy. Zástupcovia škôl absolvovali zážitkové vzdelávacie workshopy, na základe ktorých bola v rámci projektu zorganizovaná jednodňová konferencia a následne workshop pre samosprávy. Prostredníctvom 4 článkov popisujúcich dobrú prax škôl a samospráv na Slovensku sa o projekte aj inovatívnom prístupe ku vzdelávaniu dozvedelo širšie publikum. Realita škôl a výzvy ktorým čelia v rôznych regiónoch Slovenska, tiež priniesli univerzálne postupy na riešenie problémov vo vzdelávaní resp. na ich predchádzanie.
Obdobie realizácie projektu: 10/2021 – 10/2023
Partner 1 projektu: N/A
Partner 2 projektu: N/A
Celková suma projektu: 91 503,33 €
Schválený grant: 82 353,00 €
Za našu vodu
Ochrana pitnej vody Žitného ostrova – najvyšší verejný záujem
Stručný opis projektu:
Žitný ostrov sa môže pochváliť tým, že je najväčšou zásobárňou pitnej vody na Slovensku a jednou z najväčších v celej Európe. Jeho bohaté vodné zdroje v kombinácii s priaznivým podnebím a úrodnou pôdou z neho robia základný poľnohospodársky región. Voda z tejto nádrže má vynikajúcu kvalitu, vďaka čomu je spoľahlivým zdrojom pitnej vody.
Projekt sa zameral na obhajobu vodných zdrojov Žitného ostrova pred ohrozením poľnohospodárskou a ľudskou činnosťou, ktorá ohrozuje jeho úlohu ako kľúčového dodávateľa pitnej vody. Jeho cieľom bolo zvýšiť povedomie obyvateľov o ochrane vody a rizikách znečistenia, najmä pesticídmi. Iniciatívy zamerané na zapojenie komunity boli kľúčové pre podporu silnejšieho vzťahu k vodným zdrojom. Projekt obhajoval vodné zdroje Žitného ostrova prostredníc- tvom informovanosti, zapojenia komunity a implementácie politík.
Projektu sa podarilo zvýšiť povedomie obyvateľov Žitného ostrova o dôležitosti ochrany vody a o rizikách, ktoré predstavuje jej znečistenie. Vzdelávacie iniciatívy vrátane prispôsobených programov pre školy a komunitných podujatí prispeli k zvýšeniu vedomostí a pochopenia postupov pri hospodárení s vodou.
Aktivity zamerané na zapojenie komunity posilnili u obyvateľov pocit zodpovednosti voči miestnym vodným zdrojom, čo im umožnilo prijať aktívne opatrenia na ochranu a zachovanie tohto neoceniteľného majetku. Okrem toho zlepšenie komunikácie a spolupráce s vodárenskými spoločnosťami, miestnymi samosprávami a štátnymi inštitúciami viedlo k efektívnejším postupom pri riadení vodných zdrojov, čo malo pozitívny vplyv na kvalitu a udržateľnosť vody.
V rámci projektu sa podarilo zrealizovať 16 verejných osvetových akcií (8 pre obce a 8 pre školy), uskutočniť 4 samostatné kampane a natočiť 3 propagujúce videá.
Obdobie realizácie projektu: 12/2021 – 03/2024
Partner 1 projektu: Náttúruverndarsamtök Íslands / Iceland Nature Conservation Association
Partner 2 projektu: Duna Vit
Celková suma projektu: 126.267,78 €
Schválený grant: 113.641,00 €
Ambrela – Platforma rozvojových organizácií
EduGlobe – cesta k implementácii Národnej stratégie globálneho vzdelávania
Stručný opis projektu:
Projekt EduGlobe bol prínosný z niekoľkých hľadísk. Z pohľadu advokácie voči politickým rozhodovateľom sa Ambrela ako strešná organizácia 31 mimovládnych organizácií zvýraznila svoju pozíciu kontaktného bodu pre vládne inštitúcie a hodnotovo blízke politické strany s potenciálom na vládnutie, čím vytvorila predpolie pre budovanie spolupráce tretieho sektora s vládnym.
Vďaka projektu EduGlobe mohla Ambrela zabezpečiť pravidelnosť stretnutí pracovnej skupiny globálneho vzdelávania ako podstatnej platformy pre zabezpečenie progresu advokačných a osvetových aktivít, pričom mala výrazný prepájací a networkový charakter, nakoľko sa zástupcovia príslušných organizácií mali možnosť sieťovať sa a vymieňať skúsenosti a know-how, čo bolo pridanou hodnotou dokopy 11-tich podujatí.
Podstatnou súčasťou projektových aktivít bolo aj 6 online diskusií, ktoré reflektovali či už na tvorbu verejných politík vo vzťahu k stratégii, svetové inšpirácie vo vzdelávaní, alebo na výzvy mládeže vo vzťahu ku klimatickej kríze. Diskusie sa tešili slušnej online účasti v priemere 30 účastníkov na podujatie, t.j. 180 celkom. Zo širšej perspektívy možno konštatovať, že projekt EduGlobe naplnil svoj projektový zámer hájiť záujmy členských organizácií realizujúcich sa v tematike globálneho vzdelávania podporením aktívneho fungovania Pracovnej skupiny pre globálne vzdelávanie, rozšíril expertízu tvorcov politík, učiteľov a zástupcov tretieho sektora o aspekty globálneho vzdelávania; a zcitlivoval laickú verejnosť a budoval povedomie o globálnom vzdelávaní. V konečnom dôsledku tak projekt prispel k rozšíreniu ekosystému hodnotovo-orientovaného vzdelávania v súlade s externými trendmi a zlepšil východiskovú pozíciu Ambrely ako aj jej členských organizácií v ďalšom rozvoji práce v tejto oblasti do budúcnosti.
Obdobie realizácie: 10/2021 – 10/2023
Partner 1 projektu: Centre for Collaborative Learning for Sustainable Development
Partner 2 projektu: N/A
Celková suma projektu: 119 098,89 €
Schválený grant: 107 189,00 €
Slovenská organizácia pre výskumné a vývojové aktivity
Slovensko po Covid-19. Ako pandémia zmení naše životy?
Stručný opis projektu:
Cieľom projektu bolo zrealizovať participatívny proces prípravy verejných politík v identifikovaných kľúčových oblastiach, ako odozvu na pandémiu COVID-19. V rámci projektu bola spracovaná analýza ďalšieho vývoja a adaptácie spoločnosti na dopady pandémie. Zapojením výskumníkov a inovátorov z rôznych oblastí sme identifikovali hlavné výzvy a zmeny, ktoré ovplyvňujú postpandemický vývoj v spoločnosti, ekonomike a každodennom živote. Na základe týchto analýz sme v spolupráci s expertmi z relevantných oblastí formulovali odporúčania pre reformy a politiky vo vybraných oblastiach.
V rámci projektu boli zrealizované rozhovory so 40 špecialistami z rôznych vedných oblastí, z univerzít, akadémie a praxe. Všetky rozhovory boli realizované vo forme podcastov, ktoré sú zverejnené na webstránke projektu a hlavných streamovacích platformách.
V rámci rozhovorov s vedcami bolo identifikovaných šesť hlavných tém, v súvislosti s čím bolo vytvorených šesť expertných skupín, na ktorých čele stáli významné vedecké osobnosti:
1. LÍDERSTVO – POTREBUJEME MEDZI NAMI SUPERHRDINOV?, líder: Pavol ČEKAN;
2. DEZINFORMÁCIE – KDE HĽADAŤ A NÁJSŤ PRAVDU?, líder: Elżbieta DRĄŻKIEWICZ;
3. DÁTA A UMELÁ INTELIGENCIA – ČO NOVÉ NÁS NAUČILA PANDÉMIA?, líder: Matej MIŠÍK
4. MODERNÉ TECHNOLÓGIE A NEMOCNICE – AKO ICH K SEBE PRIBLÍŽIŤ?, líder: Peter SABAKA
5. DUŠEVNÉ ZDRAVIE – AKO LIEČIŤ JAZVY NA DUŠI?, líder: Andrej VRŠANSKÝ
6. ZODPOVEDNÁ FIRMA – AKO SA MENÍ PODNIKANIE A JEHO MIESTO V SPOLOČNOSTI?, líder: Michal KIŠŠA
Obdobie realizácie projektu: 11/2021 – 10/2023
Partner 1 projektu: Žijem vedu
Partner 2 projektu: N/A
Celková suma projektu: 109 433,34 €
Schválený grant: 98 490,00 €
Témy
Podporené projekty z 2. výzvy
Podporené projekty z 2. výzvy v téme Obhajoba verejných záujmov – základné a strategické granty.
Základné granty:
Cyklokoalícia
Advokácia udržateľnej mobility pre všetkých
Stručný opis projektu:
Projekt reagoval na neuspokojivý stav udržateľnej mobility na Slovensku, najmä pešej a cyklistickej dopravy.
V najväčšej miere sa projekt zameral na zlepšovanie národných politík v oblasti udržateľnej mobility. Medzi najvýraznejšie výsledky nie len v rámci projektu, ale celkovo v snahách o zlepšenie legislatívy za posledných 10 rokov patrí novela Zákona o cestnej premávke, ktorá priniesla množstvo zmien v prospech chodcov a cyklistov na základe návrhov Cyklokoalície. Dôležitými boli aj procesy formovania nových finančných nástrojov, kde sa podarilo obsiahnuť cyklodopravu v dostatočnej podobe. Medzi ovplyvnené stratégie patrí aj Národná stratégia SR pre bezpečnosť cestnej premávky 2021 – 2030, tiež prostredníctvom hromadnej pripomienky so zapojením verejnosti.
Množstvo rozhodnutí bolo ovplyvnených na lokálnej úrovni vo viacerých slovenských mestách. V rámci advokačných aktivít boli v Bratislave priamo ovplyvnené rozličné stavebné rozhodnutia týkajúce sa aj územného plánovania. V ďalších mestách išlo najmä o rozvoj miestnych občianskych iniciatív (napr. Ružomberok, Košice, Liptovský Mikuláš).
Dôležitým momentom projektu bola konferencia Cyklomestá 2022, ktorú realizátori projektu organizovali v máji 2022 v Trnave za účasti popredných slovenských aj zahraničných speakerov, vrátane zástupcov partnerského mesta Reykjavík. Medzi účastníkmi bol minister dopravy, poslanci NRSR, ale aj občianski aktivisti. Význam projektu zdôrazňuje aj to, že tieto aktivity boli na Slovensku stále pomerne ojedinelé.
Obdobie realizácie projektu: 10/2020 – 12/2022
Partner 1 projektu: City of Reykjavik, Department of Environment and Planning, Island
Partner 2 projektu: N/A
Celková suma projektu: 71 480 €
Schválený grant: 64 332 €
Ipčko
Legislatívne ukotvenie liniek dôvery a spolupráca so záchrannými zložkami štátu
Stručný opis projektu:
Linky dôvery často pomáhajú ľuďom v samovražednej kríze, obetiam trestného činu či násilia. Kontaktujú
preto záchranné zložky a realizujú oznamovaciu povinnosť. Aktuálny zákon však zabúda, že poradca nie je s klientom v osobnom kontakte a má len jeho IP adresu, prípadne prezývku. Záchranné zložky si však vyžadujú detailné informácie (meno, vek, miesto a pod.), ktoré im linky dôvery nevedia poskytnúť, vzhľadom na princípy anonymity. V prípadoch, kedy ide doslova o život, sa tak celý proces komplikuje. Projekt riešil systém nastavenia spolupráce záchranných zložiek a liniek pomoci.
Počas projektu bolo zrealizovaných niekoľko okrúhlych stolov a pracovných stretnutí, na ktorých sa mapovala aktuálna situácia, vymieňali skúsenosti a hľadali sa optimálne riešenia. Realizátori projektu vytvorili odbornú metodiku – Ohlasovacia povinnosť, v kontexte dištančnej krízovej intervencie na linkách pomoci. Ide o pilotný dokument, ktorý popisuje postup oznamovacej povinnosti na linkách pomoci. Boli zrealizované kurzy Online krízovej intervencie, vďaka ktorým rôzni odborníci z danej oblasti získali kompetencie a odborné zručnosti na poskytovanie krízovej intervencie dištančnou formou. Vyvrcholením projektu bola Medzinárodná odborná konferencia, kde sa stretli predstavitelia domácich aj zahraničných liniek pomoci a navzájom zdieľali svoje skúsenosti pri oznamovacej povinnosti.
V priebehu projektu bola vytvorená aj pracovná skupina, ktorá aktuálne pripravuje návrh zákona o linkách pomoci. Presne zadefinuje čo je to linka pomoci, aké má práva, kompetencie a povinnosti. A tiež sa upraví spolupráca medzi linkami pomoci a záchrannými zložkami čím sa zjednoduší proces oznamovacej povinnosti.
Obdobie realizácie projektu: 05/2020 – 05/2022
Partner 1 projektu: N/A
Partner 2 projektu: N/A
Celková suma projektu: 71 714,44 €
Schválený grant: 64 543 €
Druživa, o.z.
Zahájenie rozvoja sociálneho poľnohospodárstva na Slovensku
Stručný opis projektu:
V krajinách západnej Európy ale aj v ďalších, je prepájanie poľnohospodárskeho prostredia so sociálnymi službami pomerne rozšíreným spôsobom pomoci znevýhodneným osobám. Tento koncept, u nás nazývaný sociálne poľnohospodárstvo. Počas aktivít v tejto oblasti realizátori projektu zistili, že situácia v rozvoji tohto konceptu na Slovensku je najslabšia aj spomedzi krajín V4. Neexistoval tu žiaden informačný, poradenský a vzdelávací servis pre záujemcov o tento koncept. Rovnako koncept nebol uchopený v žiadnych strategických dokumentoch verejnej správy a v súvisiacej legislatíve.
V rámci projektu bol vytvorený webový portál „socialnepolnohospodarstvo.sk„, bolo založených 8 poradenských centier pre sociálne poľnohospodárstvo. Projekt vytvoril a na dvoch miestach zrealizoval kurz „Základy sociálneho poľnohospodárstva“. Realizátori projektu vydali 5 informačno-metodických materiálov, odvysielali 7 živých webinárov „Hovorme o sociálnom poľnohospodárstve“. Tieto aktivity výraznou mierou prispeli k vytvoreniu informačno-poradenského a vzdelávacieho servisu. V rámci projektu bola zorganizovaná medzinárodná konferencia „AGASI – AGRICULTURE AS AN ACTOR OF SOCIAL INCLUSION“, ktorá výrazne prispela k vnímaniu benefitov konceptu sociálneho poľnohospodárstva verejnou správou, tvorcami politík a potencionálnymi záujemcami a tiež potvrdila celosvetový rozmer jeho využívania v praxi. Vznikol hodinový film „Dvory, ktoré pomáhajú“ približujúci súčasný stav sociálneho poľnohospodárstva na Slovensku a bariéry obmedzujúce jeho rozvoj.
Vďaka projektu došlo k výraznému posunu vo vnímaní konceptu sociálneho poľnohospodárstva a jeho benefitov pre spoločnosť verejnou správou, tvorcami politík aj verejnosťou. Na Slovensku sa položili základy pre to, aby sa koncept sociálneho poľnohospodárstva mohol začať systematicky rozvíjať.
Obdobie realizácie projektu: 06/2020 – 05/2022
Partner 1 projektu: Høgskulen for landbruk og bygdeutvikling, Nórsko
Partner 2 projektu: N/A
Celková suma projektu: 93 447,06 €
Schválený grant: 79 430 €
Strategické granty:
Transparency International Slovensko
Komu tečú naše peniaze?
Stručný opis projektu:
Projekt „Komu tečú naše peniaze?“ bol potrebný z dôvodu chýbajúcej kontroly obchodovania štátu so súkromným sektorom a z dôvodu posilnenia fungovania protischránkového zákona. Zámerom bolo taktiež zapojiť verejnosť do tejto kontroly prostredníctvom poskytnutia podrobných informácií o vlastníctve zariadení cestovného ruchu. Vďaka týmto informáciám si verejnosť môže uvedomiť dôležitosť transparentnosti vlastníckych štruktúr a využívať svoje peniaze viac na etické nákupy.
Hlavné realizované aktivity – analyzovanie vlastníckych štruktúr zariadení cestovného ruchu, pretlačovanie návrhov na zlepšenie fungovania zákona, zapojenie občianskej verejnosti do boja s korupciou, prieskumy verejnej mienky o etickosti nakupovania v oblasti cestovného ruchu.
Hlavné výsledky projektu – mapa hotelov a zariadení cestovného ruchu odhaľujúca ich vlastnícku štruktúru, pripomienky k protischránkovému registru, zdieľanie medzinárodných skúseností v danej problematike na medzinárodnej konferencii organizovanej v Bratislave, vyškolení občania, publikované blogy a štúdie k téme.
Boj proti korupcii sa zameriava aj na transparentnosť vlastníctva firiem, o to viac, ak s nimi obchoduje štát. V súčasnosti sú celosvetovým problémom schránkové firmy a pranie špinavých peňazí. Vzhľadom na to, tento projekt cielil na podčiarknutie dôležitosti zverejňovania vlastníckych štruktúr firiem obchodujúcich so štátom, aby sa predchádzalo korupčnému správaniu a vynakladaniu verejných peňazí na nekalé a netransparentné nákupy štátu.
Mapa je stále aktuálna a aktualizovaná a tak si môžu občania kedykoľvek pred nákupom dovolenky v zariadení cestovného ruchu overiť, či je jeho vlastník a prevádzkovateľ eticky nezávadný.
Obdobie realizácie projektu: 06/2020 – 04/2023
Partner 1 projektu: Transparency International Norway
Partner 2 projektu: N/A
Celková suma projektu: 133 326,67 €
Schválený grant: 119 994,00 €
VIA IURIS
Piliere právneho štátu
Stručný opis projektu:
Obnova dôvery v právny štát patrí dlhodobo k nosným myšlienkam spoločenského diskurzu. Možnosťami, ako skvalitniť fungovanie justičných inštitúcií a orgánov, a tým prispieť k zvýšeniu dôvery zo strany verejnosti sa vo VIA IURIS zaoberáme systematicky a dlhodobo. Cieľom projektu bolo zamerať sa na kľúčové inštitúcie – Súdna rada (SR), prokuratúra, Ústavný súd (ÚS), tiež výberové konania v justícii a disciplinárne súdnictvo, ktoré ovplyvňujú aj celkové vnímanie systému justície z pohľadu verejnosti.
Aktivity projektu boli zamerané na inštitúcie:
Prokuratúra:
- Účasť realizátorov projektu v pracovnej skupine pri generálnej prokuratúre (už pred začatím projektu),
- Monitoring výberových konaní na post generálneho a špeciálneho prokurátora,
- Verejná výzva na zmenu § 363 Trestného poriadku,
- Odborná diskusia na tému § 363 Trestného poriadku a následne výzva generálnemu prokurátorovi a Rade prokurátorov na zmenu § 363 TP
- Fungovanie a inštitucionálne ukotvenie prokuratúry
Súdna rada a súdnictvo:
- Personálne zmeny – voľba členov Súdnej rady z radov sudcov
- Monitoring personálnych zmien v súdnictve (voľba sudcov NSS SR, predsedu najvyššieho súdu)
- Analýza disciplinárnych rozhodnutí so zameraním na porušenie etických pravidiel,
- Monitoring a analýza zasadnutí Súdnej rady, zhodnotenie jej fungovania, spracovanie záverov a odporúčaní
Ústavný súd/Novely Ústavy:
- Analýza a odborná konferencia na tému pravidlá a proces legislatívnych zmien Ústavy, zborník z konferencie
Obdobie realizácie projektu: 08/2020 – 05/2023
Partner 1 projektu: N/A
Partner 2 projektu: N/A
Celková suma projektu: 111 020 €
Schválený grant: 99 918 €
Slovenská komora učiteľov
Podpora demokratizácie v školách
Stručný opis projektu:
Slovenská komora učiteľov v minulosti realizovala kampaň Zber strachu. Jej ciele boli zamerané na zlepšenie pracovných podmienok učiteľov, ochranu práv pedagógov a odborných zamestnancov a iniciovanie zmien v školskej legislatíve. Hlavným pilierom projektu sa stal výskum s 1086 respondentami realizovaný v 3.fázach: teoretický predvýskum, prieskum, výskum. Druhým pilierom bolo presadenie zmien v školskej legislatíve. Tretí pilier bol postavený na vzdelávaniach, ktoré sa počas projektu začali realizovať. Štvrtý sa týkal tvorby vzorových dokumentov, ktoré sa opierajú o platnú legislatívu, vychádzajú z praxe a zahŕňajú prvky demokratických, transparentných a participatívnych princípov. Všetky piliere boli podporené kampaňou a spoluprácou s rôznymi subjektami, či už inštitúciami v školstve alebo mimo neho.
V rámci projektu sa podarilo zaslať približne 150 pripomienok a presadiť zmeny v školskej legislatíve, realizovať kampaň k transparentným výberovým konaniam a prekonať mýtus o „tajnej voľbe“ riaditeľov škôl. Vďaka vzdelávaniam, ktoré Slovenská komora učiteľov realizovala a realizuje, sa k pedagógom a odborným zamestnancom dostávajú informácie o ich právach a možnostiach v pracovnoprávnej oblasti. Bolo vytvorených 10 publikácii k tejto téme. Neplánovaným výsledkom je nárast členov Slovenskej komory učiteľov (250 členov) a podpora prezidentky SR, ktorá prevzala záštitu nad konferenciou k projektu.
Obdobie realizácie projektu: 06/2020 – 05/2022
Partner 1 projektu: N/A
Partner 2 projektu: N/A
Celková suma projektu: 107 421,11 €
Schválený grant: 96 679 €
Poradňa pre občianske a ľudské práva
Presadzovanie ľudských práv rómskej menšiny prostredníctvom využívania právnych prostriedkov ochrany a v spolupráci s miestnymi rómskymi aktivistkami a aktivistami
Stručný opis projektu:
Na Slovensku stále pretrváva systémová diskriminácia Rómov. Rómskym deťom sa systematicky upiera právo na vzdelanie a ochranu pred diskrimináciou v základ- nom školstve. Nedostatočné sú aj vyšetrovania týkajúce sa neprimeraného použitia policajnej sily. Väčšina rómskych detí na Slovensku sa vzdeláva v čisto rómskych školách alebo v špeciálnych triedach, čo vedie k nekvalitnému vzdelávaniu a nejasnej budúcnosti. Európska komisia voči Slovensku vedie konanie pre porušenie smernice o rasovej rovnosti pre nezákonné odčleňovanie rómskych detí v bežnom a špeciálnom vzdelávacom prúde. Vyšetrovania týkajúce sa neprimeraného použitia policajnej sily sú stále nedostatočné, a potenciálny rasový motív nie je dostatočne preskúmaný.
Projekt bol dôležitý pre odstránenie diskriminácie a iných porušení ľudských práv Rómov a Rómok na Slovensku.
Počas celého projektu organizácia monitorovala prípady diskriminácie a iné poru- šenia práv rómskej menšiny, ktoré zdokumentovala. Zistenia z monitorovania sa následne využili pri strategickom vedení súdnych sporov a advokačných aktivitách voči zodpovedným štátnym inštitúciám a medzinárodným ľudskoprávnym inštitúci- ám. Poradňa pre občianske a ľudské práva adresovala rôznym inštitúciám 29 návrhov na zlepšenie politík v tejto oblasti, zorganizovala 14 advokačných stretnutí a intenzívne sa zapojila do advokačných aktivít smerom k výboru OSN CERD, ktorý adresoval vláde príslušné odporúčania.
Obdobie realizácie projektu: 06/2020 – 05/2023
Partner 1 projektu: N/A
Partner 2 projektu: N/A
Celková suma projektu: 109 900 €
Schválený grant: 83 409 €
Fenestra
Akú ochranu a podporu garantuje súčasný systém ženám zažívajúcim násilie a ich deťom?
Stručný opis projektu:
Projekt, ktorého cieľom bolo posilniť systémy podpory pre ženy čeliace násiliu a ich deti, inicioval mnohostranný prístup. Vytvorenie špecializovaného mapovacieho nástroja odhalilo zložitosť rámca ochrany a podpory, pričom sa riadilo poznatkami získanými z údajov zozbieraných prostredníctvom výskumu dokumentov, žiadostí o informácie a rozhovorov s mimovládnymi organizáciami a postihnutými ženami. Právna kontrola položila základ pre podrobnú Správu o stave systému, ktorá ponúka komplexný opis silných a slabých stránok systému. Súčasne sa v rámci projektu monitorovali konkrétne podporné služby, čo poskytlo reálne hodnotenie ich vplyvu na život žien.
Keďže si projekt uvedomoval dôležitosť štruktúrovaných informácií, navrhol robustnú štruktúru zberu údajov, plán systematického zberu administratívnych údajov na účely informovania o budúcich politikách. Zistenia sa neobmedzili len na výskum; aktívne sa šírili prostredníctvom webovej stránky projektu, sociálnych médií, tlačových správ a špecializovanej tlačovej konferencie, čím sa zabezpečilo široké zapojenie zainteresovaných strán. Hlavným cieľom bolo posilnenie postavenia, pričom iniciatívy zamerané na obhajobu a budovanie kapacít posilnili mimovládne organizácie ako silných obhajcov systémových zmien. Obhajoba projektu mala neočakávaný medzinárodný ohlas a ovplyvnila závery Výboru OSN pre odstránenie diskriminácie žien (CEDAW), čím sa formoval globálny diskurz o ľudských právach a násilí páchanom na ženách. Táto stručná cesta odráža záväzok projektu k hmatateľnému vplyvu, ktorý spája výskum so zmenami v reálnom svete.
Táto komplexná iniciatíva priniesla niekoľko významných výsledkov. Vývoj sofistikovaného mapovacieho nástroja poskytol strategický zdroj, ktorý pomohol objasniť zložitosť systému. Výsledkom vyčerpávajúceho procesu zberu údajov, ktorý zahŕňal prieskum dokumentov, cielené rozhovory a preskúmanie legislatívy, bola podrobná správa o stave systému, ktorá ponúka diferencovaný pohľad na silné aj slabé stránky.
Obdobie realizácie projektu: 01/2021 – 09/2023
Partner 1 projektu: O.Z. Hana
Partner 2 projektu: N/A
Celková suma projektu: 96 687,88 €
Schválený grant: 87 019 €
Témy
Podporené projekty z 1. výzvy
Podporené projekty z 1. výzvy v téme Obhajoba verejných záujmov – základné a strategické granty.
Základné granty:
Aevis n.o.
MENEJ BARIÉR PRE VIAC ÚŽITKU Z PRÍRODY
Stručný opis projektu:
Na Slovensku je uplatňovanie prírodného turizmu v praxi veľmi problematické a chýba mu koncepčná a legislatívna podpora. Vďaka projektu sa podarilo výrazne prispieť k odstráneniu bariér, ktoré dlhodobo blokujú jeho rozvoj. Realizátori projektu pripravili právnu analýzu súčasného stavu tematicky súvisiacich právnych predpisov príslušných ministerstiev (zákon o ochrane prírody, zákon o lesoch, zákon o Horskej záchrannej službe, zákon o poľovníctve a zákon o cestovnom ruchu). Zároveň pripravili 3 návrhy konkrétnych legislatívnych zmien na národnej úrovni (zákon o lesoch, zákon o ochrane prírody a Horskej záchrannej službe). Realizátori projektu tiež analyzovali stav súvisiacich strategických dokumentov a pripravili 2 pilotné návrhy stratégií rozvoja prírodného cestovného ruchu (pre Banskobystrický kraj a mesto Snina).
Na základe prieskumu vo vybraných chránených oblastiach realizátori projektu získali dôležité údaje. V spolupráci s nórskym partnerom vznikla unikátna štúdia príkladov dobrej praxe zo zahraničia. V rámci projektu sa podarilo vytvoriť 3 platformy prírodného turizmu, nadviazať 11 nových partnerstiev a zapojiť takmer 5 000 ľudí. Ako úspešný komunikačný výstup sa zorganizovala medzinárodná konferencia.
Obdobie realizácie projektu: 06/2019 – 07/2021
Partner 1 projektu: VIA IURIS
Partner 2 projektu: Linking Tourism & Conservation Society (LT&C)
Celková suma projektu: 79 969,50 €
Schválený grant: 71 972 €
Stredoeurópsky inštitút pre výskum práce (Central European Labour Studies Institute, CELSI)
Chcem pracovať, kto mi pomôže? Posilnenie spolupráce medzi tvorcami politík a neziskovým sektorom pri integrácii zdravotne znevýhodnených ľudí na trhu práce.
Stručný opis projektu:
Projekt reagoval na nedostatok informácií a dát o integrácii osôb so zdravotným znevýhodnením z pohľadu kľúčových aktérov (odbory, zamestnávatelia, štátna správa a MVO) a dopomohol k ich sieťovaniu a užšej spolupráci. Výskum na Slovensku i v Nórsku ukázal, že úspešné modely integrácie osôb so zdravotným znevýhodnením sú založené na úzkej spolupráci štyroch vyššie uvedených typov organizácií. Projekt bol prínosný aj z hľadiska nových perspektív pre pracovnú integráciu osôb so zdravotným znevýhodnením, ktoré vychádzali z nórskeho modelu a európskej praxe (napríklad širšia definícia osôb so zdravotným znevýhodnením, princíp „first place, then train“, dôraz na spoluprácu so zamestnávateľmi a odbormi v procese integrácie, dôraz na rehabilitáciu). Na základe skúseností slovenských aktérov, zmapovania nórskeho modelu bolo možné formulovať odporúčania pre tvorbu verejných politík pre zlepšenie nástrojov integrácie osôb so zdravotným znevýhodnením na Slovensku.
V rámci projektu boli uskutočnené tieto aktivity: terénny výskum – rozhovory s predstaviteľmi odborov, MVO, zamestnávateľov a štátnej správy; vypracovanie nórskej štúdie o (AJ a krátky sumár v SJ); zorganizovanie okrúhlych stolov s cieľom zdieľať poznatky a sieťovať aktérov; vypracovanie výstupov (komparatívna štúdia, 3 policy briefy, videá, infografiky, blog a mediálny článok) s cieľo zdieľať poznatky a promovať ich; zorganizovanie medzinárodného webináru „Labour market integration of persons with disabilities“ s cieľom prepojiť skúsenosti Slovenka a Nórska aj s európskou úrovňou.
V projekte boli zozbierané skúsenosti a poznatky od 35 aktérov a v rámci okrúhlych stolov bolo zosieťovaných 47 aktérov. Výsledkom je teda podrobné zmapovanie legislatívy, implementačnej praxe a spolupráce medzi aktérmi v integrácii osôb so zdravotným znevýhodnením. Kľúčovým výsledkom bolo naformulovanie odporúčaní pre tvorbu verejných politík (z hľadiska nástrojov integrácie ako aj spolupráce).
Obdobie realizácie projektu: 07/2019 – 06/2021
Partner 1 projektu: Inštitút pre dobre spravovanú spoločnosť
Partner 2 projektu: University of South-Eastern Norway, Department of Health, Social and Welfare Studies
Celková suma projektu: 79 901 €
Schválený grant: 71 910 €
Inštitút pre dobre spravovanú spoločnosť
Participatívna tvorba komunitného plánu sociálnych služieb: Pilotný projekt Karlova Ves
Stručný opis projektu:
Komunitný plán sociálnych služieb by mal odrážať potreby obyvateľov. Samosprávy však k tomu často pristupujú formalisticky. Projekt sa zameria na komunitné plánovanie v konkrétnej samospráve s využitím participácie za úzkej spolupráce s jej zamestnancami. Celý proces, zahŕňajúci aj inklúziu všetkých relevantných zraniteľných skupín, bude opísaný v manuáli. Ten poslúži ako podklad k plánovaniu i pre iné samosprávy.
Projekt pomohol zlepšiť komunitné plánovanie sociálnych služieb – ako aj dlhodobý manuál a školenie úradníkov. Celkovo sa vďaka projektu podarilo nielen vytvoriť analytickú časť komunitných plánov sociálnych služieb na základe precízneho zberu dát, ale aj vytvoriť nástroj pre ďalšie obce, ktorý sa bude využívať aj u sociálnych pracovníkov.
Vďaka analýze komunitných plánov sociálnych služieb identifikovali realizátori projektu slabé stránky 30 najväčších obcí. V rámci projektu sa realizoval dotazníkový prieskum na vzorke viac ako 1000 respondentov, 4 fokusové skupiny, 4 emocionálne mapy, 10 pološtruktúrovaných rozhovorov, 3 verejné prezentácie, priebežný systém spätnej väzby prostredníctvom e-mailu, demografická analýza, na základe čoho realizátori projektu pripravili analytickú časť komunitného plánu sociálnych služieb v mestskej časti Bratislava Karlova Ves.
Obdobie realizácie projektu: 06/2019 – 02/2021
Partner 1 projektu: Fakulta sociálnych a ekonomických vied
Partner 2 projektu: Mestská časť Bratislava-Karlova Ves
Celková suma projektu: 50 275,88 €
Schválený grant: 45 248 €
Škola dokorán – Wide Open School n. o.
REYN Slovensko – Sieť edukátorov pracujúcich s rómskymi deťmi v ranom veku
Stručný opis projektu:
Množstvo štúdií z celého sveta dokumentuje, že deti z chudobných rodín často vyrastajú v domácnostiach, ktoré sú menej podnetné pre učenie sa či rozvoj jazyka, a zapájajú sa do menšieho počtu aktivít s dospelými než ich rovesníci z lepšie situovaných rodín. Socio-ekonomické postavenie rodiny má významný vplyv na kognitívny, sociálny, fyzický a emocionálny rozvoj osobnosti dieťaťa. Realizátori projektu sa preto rozhodli založiť sieť edukátorov pracujúcich s rómskymi deťmi v ranom veku a ich rodičmi.
Aktivity projektu:
– Advokačné aktivity – výskum aktuálnej situácie v neformálnom vzdelávaní rómskych detí v ranom veku a ich rodičov, účasť v poradných orgánoch a komisiách štátnych inštitúcií;
– Tvorba vzorových inkluzívnych plánov pre vzdelávacie inštitúcie;
– Organizácia multiplikačných podujatí (okrúhle stoly);
– Profesionálny rozvoj členov siete – organizácia vzdelávacích workshopov a tréningov v oblasti inkluzívneho vzdelávania;
– Organizácia študijných ciest do zahraničia.
– Pravidelná komunikácia s členmi siete na výmenu skúseností a prezentovanie dobrej praxe prostredníctvom sociálnych sietí.
Hlavným výsledkom je posilnenie siete edukátorov – REYN Slovensko na vytvorenie vplyvnej advokačnej platformy, aktívne ovlpyvňujúcej politiky v oblasti vzdelávania detí v ranom veku a ich rodičov na lokálnej, regionálnej a celoštátnej úrovni, zodpovednej za pozitívnu zmenu v klíme a v prostredí, v ktorom sa rómske deti vyvíjajú a vzdelávajú. V súčasnosti má 585 priateľov a podporovateľov z radov učiteľov, sociálnych pracovníkov, zdravotných pracovníkov, komunitných aktivistov, rodičov, zástupcov štátnej správy a lokálnych samospráv, ktorí vzájomne spolupracujú a vymieňajú si skúsenosti, výsledkom čoho je lepšia pripravenosť na prácu v marginalizovaných komunitách.
Obdobie realizácie projektu: 06/2019 – 04/2022
Partner 1 projektu: N/A
Partner 2 projektu: N/A
Celková suma projektu: 60 087,54€
Schválený grant: 54 078 €
Cyklokoalícia
Obhajoba verejných záujmov v oblasti udržateľnej mobility
Stručný opis projektu:
Ľudia, ktorí dochádzajú do práce na bicykli, majú o 52 % nižšie riziko úmrtia na infarkt. Dochádzanie do práce na bicykli kombinuje fyzickú aktivitu s pobytom na čerstvom vzduchu, čo prispieva k duševnej pohode. Bicyklovanie je ekologickým spôsobom dopravy, ktorý nevytvára emisie CO2.
To je len zopár benefitov bicyklovania a cyklistickej dopravy, na ktorého rozvoj sa zameriava aj organizácia Cyklokoalícia.
Na národnej úrovni boli najvýznamnejším výsledkom projektu zmeny vo vyhláške o dopravnom značení, iniciované prostredníctvom hromadnej pripomienky, ako aj pripomienky k Národnému klimaticko-energetickému plánu. Ovplyvnené boli aj ďalšie politiky, napríklad Stratégia ochrany ovzdušia, Stratégia bezpečnosti cestnej premávky a programové vyhlásenie vlády. V rámci projektu sa realizovalo tiež viac ako 20 stretnutí na pôde 6 ministerstiev, čo prinieslo zlepšenie vnímania a silnejšiu podporu témy zo strany štátu.
Významnou aktivitou projektu je súdne konanie o výstavbe na bratislavskom nábreží s cieľom priamo zlepšiť situáciu pre chodcov a cyklistov, ale aj vytvoriť precedens pre ochranu životného prostredia v procesoch s Ministerstvom životného prostredia a Okresným úradom.
Ďalšie právne akty sa týkali práva na prístup k informáciám. Do viacerých miest prenikli občianske iniciatívy, ktoré sa naďalej usilovali o zlepšenie udržateľnej mobility. Cyklokoalícia poskytla nástroje SledujEIA a mapu cyklotrás s možnosťou pridávania podnetov.
Obdobie realizácie projektu: 06/2019 – 04/2021
Partner 1 projektu: Syklistenes Landsforening
Partner 2 projektu: N/A
Celková suma projektu: 79 204 €
Schválený grant: 71 283 €
OZ Za našu vodu
Pitná voda ako existenčný verejný záujem
Stručný opis projektu:
Občianske združenie Za našu vodu sa venuje právnej analýze stavu ochrany podzemnej vody a zabezpečenia kvality pitnej vody. Cieľovou skupinou pre projekt boli všetci občania Slovenska napojení na verejný vodovod, ktorí vodu pijú, jedia potraviny dopestované, alebo upravené pomocou takejto vody, ktorí sa v nej umývajú alebo kúpu.
V rámci novej kampane „Kvalita vody, ktorú pijeme“ bol zrealizovaný prieskum kontaminácie pitnej a podzemnej vody na kritických lokalitách – starých záťažiach po celom Slovensku. Pomocou analýz vody realizátori projektu preukázali negatívny vplyv starých záťaží v Bratislave, Demänovej doline a Zemplíne na kvalitu vôd a zdravie obyvateľov. Zároveň poukázali na absenciu informačného systému, ktorý by poskytol vodárenským spoločnostiam a občanom informácie o kvalite vody v týchto lokalitách.
Najpodstatnejším výstupom projektu sú tri návrhy politík, ktoré sa zakladajú na výsledkoch výskumu a práce na témach počas celého trvania projektu. Z monitoringu vôd vyplynulo, že v zdrojoch pitnej vody sa nerobí plošný prieskum používaných pesticídov a môžu sa nepozorovane dostať do pitnej vody. Prvým návrhom bol preto návrh na zefektívnenie monitoringu používania pesticídov na Slovensku. Z ďalšej práce vyplynulo, že na území BA je cca 100 zdrojov kontaminácie vody, pričom monitorovacia sieť SHMÚ je nedostatočná.
Občianske združenie tak aktívne prispelo k rozvoju verejných politík na miestnej, regionálnej a národnej úrovni, ktoré vo svojej činnosti vychádzajú zo skutočných, merateľných a kvalitných dát. Prispelo tak k zlepšeniu pripravovaných verejných politík, právnych noriem a verejných rozhodnutí a vyplnilo medzery tam, kde vláda svoju činnosť vykonáva nedostatočne. Občianske združenie svojou aktivitou a tlačovými správami tiež doplnilo prácu nezávislých médií tak, aby poskytli kritickú spätnú väzbu na spoločenské dianie a správu vecí verejných.
Obdobie realizácie projektu: 07/2019 – 03/2021
Partner 1 projektu: N/A
Partner 2 projektu: N/A
Celková suma projektu: 39 454,44 €
Schválený grant: 35 509 €
Strategické granty:
LIPANA, n.o.
Deti nepočkajú!
Stručný opis projektu:
Projekt sa venoval obhajobe verejného záujmu v oblasti vzdelávacej politiky. Podporil sieťovanie 12 skupín aktérov vo vzdelávaní z 8 regiónov Slovenska, ktorí následne identifikovali legislatívne i nelegislatívne riešenia v záujme detí a viedli spoločný dialóg so zástupcami štátu, politikmi i médiami v čase tvorby základných strategických dokumentov pre ďalšie desaťročie.
Významnou súčasťou projektu bola medzinárodná spolupráca (Island, Česko, Fínsko, ISEIA). Aktivity projektu boli zamerané na vnútroštátne i medzinárodné sieťovanie aktérov, skúmanie konceptu proaktivity,odborné a konzultačné aktivity, monitoring, zapájanie sa do pripomienkovacích procesov a konzultácie so zástupcami štátu, politikmi a médiami. Vzhľadom na prebiehajúce krízy, ale aj na dianie v oblasti vzdelávacej politiky, sa realizátori projektu snažili aj o prinášanie konštruktívnych riešení „na tepe dňa“ a o posilnenie kultúry participácie. Hlavným výsledkom projektu je vznik Partnerstva pre vzdelávanie 2030+ na pôde Stálej konferencie aktérov vo vzdelávaní. Ku memorandu sa doposiaľ pridalo vyše 70 organizácií/iniciatív/platforiem, predbežný súhlas udelilo ďalších 30. Počas projektu sa uskutočnilo vyše 80 odborných debát, viac ako polovica z nich bola verejne streamovaná.
Výsledkom diskusií bolo vytvorenie kultúry „učiacej sa organizácie“, aktéri následne dokázali formulovať a vzájomne sa podporiť pri tvorbe strategických dokumentov a legislatívy. Spoločným postupom sa podarilo ovplyvniť základné zákony v oblasti vzdelávania, zastaviť zákon, ktorý mohol bezdôvodne likvidovať školy, preformulovať znenie Programu Slovensko a ovplyvniť znenie i implementáciu Plánu obnovy. Realizátori projektu identifikovali minimálne 8 proaktívnych škôl v regiónoch a nadviazali spoluprácu s médiami.
Projekt prispel ku nastaveniu novej kultúry komunikácie medzi rezortom a aktérmi a je inšpiráciou pre ďalšie sektory. Zároveň vznikla užšia spolupráca medzi expertmi zo SR i zo zahraničia, ktorá vytvorila predpoklad pre vznik medzinárodného vzdelávacieho klastra.
Obdobie realizácie projektu: 07/2019 – 08/2022
Partner 1 projektu:Spolok SKIS – félag slóvakíska á Íslandi
Partner 2 projektu: N/A
Celková suma projektu: 105 645,90 €
Schválený grant: 95 081 €
Občan, demokracia a zodpovednosť
Berme vážne potreby žien pri pôrodoch! Spoločne presadzujme ľudské práva žien vo verejných politikách v oblasti zdravia
Stručný opis projektu:
Projekt reagoval na masívne a systémové porušovanie ľudských práv žien pri poskytovaní pôrodnej starostlivosti, ktorého systémovým riešeniam sa nevenujú ani inštitúcie, ktoré zdravotnú starostlivosť poskytujú, ani inštitúcie, ktoré majú povinnosť prijímať opatrenia a realizovať verejné politiky a ani tie, ktoré majú povinnosť zabezpečovať nápravu. Pandémia ochorenia COVID-19 porušovanie práv v tehotenstve a pri pôrode ešte prehĺbila.
Realizované aktivity: monitoring porušovania ľudských práv žien pri poskytovaní pôrodnej starostlivosti a fungovania orgánov a inštitúcií so zodpovednosťami za odstraňovanie alebo nápravu tohto porušovania; výskum a vytvorenie nástroja na mapovanie pôrodnej skúsenosti žien so zreteľom na ľudskoprávne aspekty a jeho validácia v slovenskom kontexte; publikačné aktivity zamerané na prezentáciu zistení z uskutočnených monitoringov a výskumov; podpora aktivizmu a zvyšovanie participácie; advokačné aktivity a sieťovanie; vzdelávanie, zvyšovanie povedomia a informovanosti o téme prostredníctvom médií, ovplyvňovanie verejného diskurzu.
Projekt zintenzívnil tlak na riešenie porušovania ľudských práv žien pri poskytovaní pôrodnej starostlivosti aj na systémovej úrovni (pôrodnice, orgány verejnej správy, medzinárodné orgány). To nadobudlo osobitný význam aj vzhľadom na vypuknutie pandémie ochorenia COVID-19, ktorá priniesla nové porušenia, resp. zintenzívnila predtým existujúce. Projekt zároveň porušenia práv veľmi flexibilne mapoval a reagoval na ne (mediálnymi a advokačnými aktivitami), čo prispelo aj k zmene rozhodnutí a politík u konkrétnych decízorov (napr. vyhlášky hlavného hygienika, odporúčaní ministerstva zdravotníctva, opatrení konkrétnych nemocníc).
Obdobie realizácie projektu: 05/2019 – 05/2022
Partner 1 projektu: Faculty of Health Science, OsloMet – Oslo Metropolitan University
Partner 2 projektu: Ženské kruhy
Celková suma projektu: 132 994,81 €
Schválený grant: 119 695 €
PRALES
Chceme lepšiu a efektívnejšiu ochranu prírody
Stručný opis projektu:
Hlavnou výzvou pre projekt bolo navrhnúť koncepčné zmeny v oblasti ochrany prírody a krajiny na Slovensku, vrátane prehodnotenia národnej sústavy chránených území, ktoré by viedli k lepšej a efektívnejšej ochrane prírody. Na návrh koncepčných zmien v tejto oblasti bola zameraná aktivita „Čo s ochranou prírody – začíname koncepčne“. V rámci aktivity sa realizátori projektu zapojili do tvorby novej Koncepcie ochrany prírody a krajiny do roku 2030 (KOPK 2030). Počas projektu však došlo k zmene Vlády SR a nové vedenie Ministerstva životného prostredia SR sa rozhodlo v tvorbe KOPK 2030 nepokračovať. Preto realizátori projektu vypracovali vlastný návrh reformy ochrany prírody a krajiny na Slovensku.
V rámci aktivity „Ochrana prírody sa týka aj teba“ bola zrealizovaná kampaň „Osloboďme národné parky„, ktorá bola zameraná na podporu reformy národných parkov, ale aj ďalších systémových zmien v ochrane prírody a krajiny. Aktivita „Pozeráme na prsty“ bola zameraná na sledovanie a vyhodnocovanie míňania finančných zdrojov určených na ochranu prírody. Sledovali sa hlavne zmluvy, objednávky a faktúry na stránke Štátnej ochrany prírody SR a prebiehajúce verejné obstarávania.
Projekt prispel najmä cieľovým skupinám Štátnej ochrany prírody, Ministerstvu životného prostredia SR, mimovládnym organizáciám, ale aj širšej verejnosti. Zrealizovaná kampaň pomohla k schváleniu „Reformy národných parkov“. Návrh reformy ochrany prírody a krajiny a návrh prehodnotenia národnej sústavy chránených území je odborný podklad, ktorý už bol, ale aj bude využívaný na odbornú, ale aj širšiu verejnú diskusiu v tejto oblasti.
Obdobie realizácie projektu: 06/2019 – 06/2022
Partner 1 projektu: MY SME LES
Partner 2 projektu: N/A
Celková suma projektu: 99 910,8O €
Schválený grant: 89 919 €
Aliancia Fair-play, o.z.
Návrhy na: zvýšenie dôveryhodnosti a vytvorenie podmienok pre dosiahnutie efektívnejšieho a rýchlejšieho postupu orgánov činných v trestnom konaní
Stručný opis projektu:
Realizátori projektu sledovali 15 trestných konaní, ktoré iniciovali pred projektom a počas neho. V sledovaných prípadoch vyšetrovateľ rozhodol o trestnom stíhaní v priemere za 208 dní, v 3 prípadoch rozhodol až po viac ako 300 dňoch, raz nerozhodol ani po dvoch rokoch. Keďže vyšetrovateľ nemá v tejto fáze plné právomoci na získavanie dôkazov, prieťahy sú veľkým problémom. Rozsah uvedených prieťahov nebolo možné objektivizovať. Polícia údajne nie je schopná zostaviť štatistiky o dĺžke konania od podania trestného oznámenia do rozhodnutia vyšetrovateľa o začatí trestného stíhania. Trestné konanie umožňuje odložiť vyšetrovanie a znemožniť ho. Ak sa vyšetrovateľ rozhodne, že trestné stíhanie nezačne, oznamovateľ má len tri pracovné dni na to, aby podal podnet prokurátorovi. Na rozhodnutie nemá lehotu. Po rozhodnutí prokurátora o sťažnosti proti odloženiu trestného stíhania vyšetrovateľom zákon nezaručuje možnosť podania odvolania alebo nezávislého druhostupňového preskúmania rozhodnutia prokurátora.
Realizátori projektu vypracovali 11 návrhov na urýchlenie vyšetrovacích konaní. Ministerstvo spravodlivosti reagovalo na predloženie zmien na urýchlenie tejto fázy vyšetrovania. Súčasný policajný prezident tiež súhlasil so stretnutím na túto tému, termín zatiaľ nebol stanovený.
Realizátori projektu pripomienkovali aj príslušných 13 legislatívnych návrhov. Celkovo tak predložili 120 pripomienok. Približne tretina z nich bola následne akceptovaná/čiastočne akceptovaná.
Obdobie realizácie projektu: 05/2019 – 01/2022
Partner 1 projektu: N/A
Partner 2 projektu: N/A
Celková suma projektu: 105 894,44€
Schválený grant: 95 305 €