V 3. výzve témy Ľudské práva boli podporené 4 projekty
Základné granty
Islamská nadácia na Slovensku
„Tí odvedľa“
Stručný opis projektu:
Projekt podporil medzikultúrnu toleranciu a diverzitu, svojimi aktivitami budoval mosty medzi majoritnou spoločnosťou a kultúrnymi/náboženskými minoritami. Formát projektu, na Slovensku úplne nový, prepájal a zapájal relevantných aktérov, generácie, kultúry a vierovyznania prostredníctvom živej platformy pre dialóg cez kultúrno-spoločenský priestor v pravom arabskom štýle Majilis, ktorý sa stal ústredným miestom stretnutí, rozhovorov a vzdelávania. Vznikol na premise dopytu po zážitkovom vzdelávaní a príležitostí pre medzikultúrny dialóg v spoločnosti. Reflektoval na nárast hate speechu/crime a extrémistických prejavov voči príslušníkom minorít.
Ambíciou bolo tento trend zvrátiť. Dielčie aktivity podporili pozitívne a kooperačné interakcie, porozumenie a rešpekt, zvyšujúc rozmanitosť a rešpekt voči demokracii, slobode a ľudským právam. Séria edukačných animácií “-izmy” a #HateFreeZone: Rozmanitosť obohacuje! ako vzdelávaco-informačná kampaň určená pre verejnosť. Školské/Verejné podujatia vo formáte putovnej obývačky sprostredkovali zážitkové aktivity v oblasti občianskych/ľudských práv. Súžitie v diverzite, zmierňovaním nenávistných prejavov a negatívnych stereotypov, sme posilňovali faktami.
Projekt prispel svojou kvapkou k zlepšeniu súžitia v diverzite a akceptácie iných, resp. zlepšeniu pocitov samotných “tých odvedľa”, ktorí sú častokrát pre svoj odlišný pôvod, vierovyznanie či farbu pleti diskriminovaní či terčom nenávistných prejavov.
Obdobie realizácie: 11/2021 – 08/2023
Partner 1 projektu: N/A
Partner 2 projektu: N/A
Celková suma projektu: 45 840,00 €
Schválený grant: 41 256,00 €
LEAF
Premena školy zvnútra
Stručný opis projektu:
Projekt sa zameral na významné problémy a výzvy prevládajúce v profesionálnom rozvoji učiteľov. Jedným z hlavných riešených problémov bol bežný scenár, kde približne 90 % učiteľov navštevovalo školenia, ale zápasilo s praktickou implementáciou nadobudnutých vedomostí v konkrétnych triedach.
Cieľom projektu bolo prekonať prekážky vyplývajúce z dynamiky jednotlivých tried, ktoré často bránia učiteľom efektívne aplikovať nové poznatky. Tento problém s implementáciou viedol k poklesu motivácie a nedostatku trvalých zmien vo vyučovacích postupoch. Okrem toho sa projekt snažil riešiť problém orientácie v špecifických charakteristikách každej triedy, pričom sa zistilo, že učitelia často čelia ťažkostiam pri adaptácii nových vedomostí na jedinečnú dynamiku ich vyučovacieho prostredia. Výsledný boj ovplyvnil nielen schopnosť učiteľov inovovať, ale prispel aj k nedostatku trvalého vplyvu na ich študentov. Okrem toho sa iniciatíva zaoberala otázkami súvisiacimi s motiváciou, keďže učitelia po školeniach často zaznamenali pokles nadšenia.
Táto motivačná výzva bola identifikovaná ako významná prekážka úspešnej a trvalej implementácie nových vyučovacích prístupov. Stručne povedané, projekt sa zameral na kľúčové výzvy, akými sú efektívna aplikácia vedomostí z odbornej prípravy v triedach, prispôsobenie sa dynamike jednotlivých vyučovacích prostredí a udržateľnosť pozitívnych zmien vo vyučovacích postupoch. Riešením týchto problémov sa projekt zameral na podporu účinnejšieho a trvalejšieho vplyvu na profesionálny rozvoj učiteľov.
Obdobie realizácie: 11/2021 – 07/2023
Partner 1 projektu: ETP Slovensko – Centrum pre udržateľný rozvoj
Partner 2 projektu: N/A
Celková suma projektu: 64 510,00 €
Schválený grant: 58 059,00 €
Laputa, o.z.
Silné čítanie
Stručný opis projektu:
Dobre rozvinutá čitateľská gramotnosť je základom aktívneho občianstva, najmä v súčasnej dobe, keď sú kritické čítanie a porozumenie textu a kontextu dôležitými zručnosťami. Na Slovensku vo všeobecnosti čelíme problému, že mnoho ľudí nedo- káže čítať s porozumením a pochopením textu. Navyše, čitateľská gramotnosť nie je len schopnosť prečítať a pochopiť text, ale aj pracovať so získanými informáciami. Toto rovnako absentuje u mnohých ľudí.
Organizácia Laputa prináša do škôl inovatívne metódy tvorivého a kritického čítania s využitím rôznorodého výberu textov, ktoré kurátorsky pripravili odborníci na ľudské práva, občiansku spoločnosť, jazyk a literatúru. Prostredníctvom podobne ladených textov sa projekt zaoberal aj výzvami súvisiacimi so vzdelávaním v oblasti ľudských práv a občianskych hodnôt.
Plánované obdobie realizácie: 10/2021 – 10/2023
Partner 1 projektu: Centrum komunitného organizovania
Partner 2 projektu: Amnesty International Slovensko
Celková suma projektu: 65 870,00 €
Schválený grant: 59 283,00 €
Občan, demokracia a zodpovednosť
Posilňovaním kľúčových inštitúcií, vzdelávaním a zvyšovaním informovanosti k udržateľnému presadzovaniu nediskriminácie a rodovej rovnosti
Stručný opis projektu:
Cieľom projektu bolo riešiť problémy súvisiace s uplatňovaním antidiskriminačných zákonov, ktoré napriek tomu, že sú účinné už takmer dve desaťročia, narážajú na prekážky pri ich prenose do každodennej praxe. Problémy zahŕňali nedostatočnú pripravenosť súdov, dlhodobé deficity zodpovedných inštitúcií, nedostatočné vzdelávanie súčasných a budúcich profesií a obmedzené povedomie verejnosti. Projekt sa snažil zmierniť tieto problémy posilnením kľúčových aktérov v oblasti rovnosti a nediskriminácie, prispievaním k systémovým zmenám v inštitucionálnom prostredí a poskytovaním vzdelávacích a osvetových iniciatív pre rôzne zainteresované strany vrátane súdnictva, právnických fakúlt, Centra právnej pomoci a širokej verejnosti.
Projekt priniesol výsledky v rôznych dimenziách. Predovšetkým zlepšil implementáciu antidiskriminačných zákonov, čo viedlo k zlepšeniu informovanosti právnikov, zvýšeniu pripravenosti súdov a k zvýšeniu vedomostí súčasných a budúcich právnikov o otázkach diskriminácie. V rámci projektu sa realizovali systémové zmeny v inštitucionálnom prostredí, pričom sa posilnili kapacity a zodpovednosti v kľúčových inštitúciách, ako sú ústavný súd, najvyšší súd a centrum právnej pomoci.
Obdobie realizácie: 01/2022 – 07/2023
Partner 1 projektu:N/A
Partner 2 projektu: N/A
Celková suma projektu: 38 792,22 €
Schválený grant: 34 913,00 €
Témy
Podporené projekty z 2. výzvy
V 2. výzve témy Ľudské práva – základné a strategické granty bolo dokopy podporených 11 projektov.
Základné granty
LIVING MEMORY
Občianske vzdelávanie pre demokraciu
Stručný opis projektu:
V tomto projekte sa realizátori projektu snažili zvýšiť úroveň prednášok a diskusií o totalitných režimoch na Slovensku prostredníctvom spolupráce s pedagógmi a študentmi Pedagogickej fakulty Trnavskej univerzity v Trnave, ako aj s pedagógmi 20 spolupracujúcich stredných škôl v Bratislavskom a Trnavskom kraji.
Realizátori projektu nadviazali spoluprácu s 20 strednými školami na Slovensku. Každý študent sa zúčastnil aspoň na dvoch debatách. Okrem toho realizátori projektu počas projektu školili aj učiteľov. Počas projektu boli vytvorené e-learningové listy na kľúčové témy týkajúce sa totalitných režimov na Slovensku. Okrem debát na stredných školách realizátori projektu školili stredoškolských učiteľov a študentov Pedagogickej fakulty Trnavskej univerzity – budúcich učiteľov a učiteľky – v oblasti vzdelávania inovatívnymi metódami, kde je učiteľ moderátorom konštruktívnej diskusie, v ktorej sú mýty, polopravdy a lži šírené extrémistami nahradené skutočnými faktami a pravdivými informáciami. Takáto konfrontácia vedie k rozvoju kritického myslenia a uvedomelosti. Vyškolení budúci pedagógovia sa zúčastnili na sérii prednášok pre 1210 študentov.
Významným výsledkom tohto projektu je, že priniesol inovatívne vzdelávacie metódy do tém často vnímaných ako konfliktné a merateľne preukázal ich prínos. Súčasťou projektu bolo aj vytvorenie originálnych vzdelávacích materiálov, ktoré boli distribuované študentom a pedagógom pre ich ďalšiu prácu so študentmi.
Obdobie realizácie: 07/2020 – 06/2023
Partner 1 projektu: N/A
Partner 2 projektu: N/A
Celková suma projektu: 40 042,22 €
Schválený grant: 36 038,00 €
Zmudri
Zmudri v občianskych témach
Stručný opis projektu:
Zmudri vďaka projektu vytvorili sériu videokurzov o občianskych a ľudských právach pre mladých ľudí. Učitelia spoločenských vied získali metodické materiály a podklady pre offline aj online vyučovanie, ktoré môžu dlhodobo využívať v ďalších školských rokoch. Podarilo sa im naplno zapojiť 25 učiteľov a 344 študentov. V neformálnych rozhovoroch a dotazníkoch spätnej väzby po online hodinách alebo osobných návštevách žiaci vždy ocenili jednoduchosť riešenia zdanlivo zložitej témy (a nepriamo aj použitie pripravenej metodiky) a väčšina z nich deklarovala vyššiu motiváciu zaujímať sa o dianie okolo seba.
Na základe spätnej väzby od učiteľov metodické materiály vylepšili a upravili a nahrali príručku na ich používanie pre ďalšie šírenie. Vďaka projektu si na platforme Zmudri.sk vytvorili solídne portfólio tém pre (najmä) občiansku náuku, ktoré bude využiteľné dlhodobo. V nasledujúcom školskom roku bude balík videokurzov spolu s metodikami (spolu s ďalšími realizovanými videokurzmi) pravidelne a systematicky využívať približne 140 učiteľov, ktorí prejavili záujem o mierne upravenú verziu programu.
Obdobie realizácie: 08/2020 – 10/2021
Partner 1 projektu: N/A
Partner 2 projektu: N/A
Celková suma projektu: 49 712,22 €
Schválený grant: 44 741,00 €
eduRoma
Roma Education Project – CTeachers (Critically Thinking, Culturally Sensitive & Conscious Teachers)
Stručný opis projektu:
Cieľom projektu bolo riešiť kritické problémy a výzvy v rámci vzdelávacieho systému so zameraním na prevenciu diskriminácie a segregácie detí. Projekt „CTeachers – Critically Thinking, Culturally Sensitive & Conscious Teachers“ sa snažil podporiť učiteľov v efektívnej príprave a riešení týchto výziev v ich pedagogickej praxi. Okrem toho iniciatíva zaviedla poradenstvo pre učiteľov, čím vyplnila kľúčovú medzeru vo vzdelávacom systéme. Hlavným cieľom bolo prepojiť formálny a neformálny systém ďalšieho vzdelávania učiteľov, systematizovať kvalitné poradenstvo a v konečnom dôsledku zabrániť segregácii vo vzdelávaní. Projekt bol zameraný na zvýšenie kvality vzdelávania na Slovensku prostredníctvom posilnenia ľudských kapacít verejných inštitúcií a mimovládnych organizácií. Usiloval sa posilniť postavenie pedagógov pri riešení zlyhaní vo vzdelávaní, prekonávaní sociálnych nerovností vedúcich k segregácii a riešení akademických problémov detí a mladých ľudí, čo v konečnom dôsledku prispelo k úspešnosti učiteľov.
Výsledkom projektu bolo vytvorenie siete dobre pripravených lektorov, ktorí sú vybavení zručnosťami a postojmi potrebnými na riešenie problémov v rámci vzdelávacieho systému. Účastníci aktívne uplatňovali nadobudnuté vedomosti vo vlastnej školskej a poradenskej praxi, čím podporovali praktický a efektívny prístup k vzdelávaniu. Projekt prispel k preklenutiu rozdielov medzi formálnym a neformálnym systémom ďalšieho vzdelávania učiteľov, čím sa zlepšila celková kvalita vzdelávania.
Obdobie realizácie: 09/2020 – 08/2022
Partner 1 projektu: Univerzita Mateja Bela v Banskej Bystrici, Pedagogická fakulta, Katedra andragogiky
Partner 2 projektu: N/A
Celková suma projektu: 70 990,00 €
Schválený grant: 63 891,00 €
Slovenská debatná asociácia
Vzdelávanie učiteľov kritického myslenia v regiónoch
Stručný opis projektu:
Cieľom projektu bolo riešiť spoločenské výzvy v polarizovanom prostredí prostredníctvom podpory kritického myslenia a otvoreného dialógu medzi mladými ľuďmi. Zameral sa na regióny mimo veľkých miest a poskytoval učiteľom odbornú prípravu v oblasti argumentácie a akademickej diskusie, čím podporoval zručnosti potrebné na konštruktívnu diskusiu. Vytvorilo sa 44 debatných klubov, pričom 36 z nich vzniklo priamo vďaka projektu. Konečným cieľom bolo vštepiť kultúru rešpektujúcej diskusie, o čom svedčí pozitívny vplyv na študentov a širšiu komunitu, ktorý sa prejavil v úspešnej organizácii 30 ukážkových debát na 21 školách.
V rámci projektu sa realizoval celý rad aktivít zameraných na podporu kritického myslenia a otvoreného dialógu medzi mládežou, najmä v regiónoch mimo veľkých mestských centier. Na podporu učiteľov iniciatíva zorganizovala komplexné školenia o argumentácii a akademických debatách na základných, stredných a vysokých školách. Na týchto stretnutiach získali pedagógovia zručnosti potrebné na to, aby viedli študentov k pútavým a konštruktívnym diskusiám.
Obdobie realizácie: 07/2020 – 07/2023
Partner 1 projektu:N/A
Partner 2 projektu: N/A
Celková suma projektu: 37 930,00 €
Schválený grant: 34 137,00 €
Ave ProsperitA
Školská a rovesnícka mediácia ako nástroj prevencie šikanovania a ďalších sociálnopatologických javov
Stručný opis projektu:
Projekt bol zameraný na prevenciu šikanovania a riešenie sociálno-patologických javov na školách v Žilinskom a Banskobystrickom kraji. Cieľom projektu bolo zlepšiť klímu v škole, znížiť počet konfliktov, podporiť sociálnu toleranciu, odstrániť bariéry vyplývajúce z rozdielneho sociálno-ekonomického prostredia a kultúrnych rozdielov a naučiť žiakov účinným spôsobom predchádzať agresívnemu správaniu.
Príjemcami projektu boli pedagógovia aj žiaci, ktorí absolvovali školenie v oblasti sociálnych a komunikačných zručností. Zamýšľaný vplyv zahŕňal rozvoj schopností účinne čeliť agresívnemu správaniu, podporovať sociálnu toleranciu a odstraňovať bariéry vyplývajúce z rôzneho sociálno-ekonomického a kultúrneho prostredia. Cieľom projektu bolo vzdelávať a viesť žiakov vybraných tried a ročníkov k riešeniu konfliktov a problémov, podporovať zručnosti, ktoré slúžia ako prevencia proti šikanovaniu.
Projekt podporoval spoluprácu a výmenu medzi školami vrátane online stretnutí. Študenti sa snažili riešiť problémy na svojich školách s podporou koordinátorov a zapájali sa do verejnej komunikácie prostredníctvom rôznych médií. Školy projekt chválili, uznali jeho pozitívny vplyv na žiakov a odporučili jeho realizáciu na základných školách. Projekt prispel k pozitívnemu vplyvu na celú školu a jednotlivých žiakov, pričom intenzita stretnutí sa prispôsobovala závažnosti situácií COVID-19. Záujem ďalších škôl o podobné vzdelávacie programy naznačuje potenciál rozšírenia tohto prístupu v školskom prostredí.
Obdobie realizácie: 06/2020 – 03/2022
Partner 1 projektu:N/A
Partner 2 projektu: N/A
Celková suma projektu: 45 300,00 €
Schválený grant: 40 770,00 €
Dúha na východe, o.z.
Dúhové vzdelávanie
Stručný opis projektu:
Zámerom projektu je zlepšiť kvalitu života LGBTI osôb na východnom Slovensku prostredníctvom vzdelávania rôznych cieľových skupín k akceptácii LGBTI ľudí a vedením kampane na scitlivenie študentov a verejnosti k akceptácii LGBTI ľudí. Vzdelávania budú zamerané na zmenu postojov a posilnenie k vlastným aktivitám, kampaňovanie bude realizovaná aj rovesníckym prístupom na stredných školách. Projekt má ambíciu prispieť aj ku potláčaniu nenávistných prejavov a predsudkov voči LGBTI ľuďom.
Najväčšou výzvou, ktorej projekt čelil bolo prispieť k zlepšeniam súvisiacim so znižovaním miery predsudkov a stereotypov, ktoré LGBTI+ mladí ľudia zažívajú v rôznych situáciách. V niektorých prípadoch v školskom prostredí môžu takéto prejavy viesť až k diskriminácii alebo šikane. Zamerali sme sa na prácu so študentami a s odborníkmi. Vychádzali sme z prieskumov, podľa ktorých až polovica mladých opýtaných LGBTI+ ľudí zažívalo v škole ponižovanie, alebo šikanu. Zvyšovanie miery tolerancie, scitlivovanie, znižovanie nenávistných prejavov.
V rámci projektu bolo pripravených 16 komunitných lídrov a líderiek. Vytvorila sa skupina mladých ľudí, ktorí prešli komplexným vzdelávaním a za podpory lektorov metodicky pripravili diskusie so študentami na školách. Následne bola zrealizovaná rovesnícka kampaň na školách po celom Slovensku. Ďalšou dôležitou časťou projektu boli školenia s odborníkmi (školskí psychológovia, psychológovia, zdravotníctvo) v LGBTI+ problematike. V rámci školení sa podarilo vyškoliť 67 odborníkov.
Plánované obdobie realizácie: 2021-01-01 – 2022-06-30
Partner 1 projektu:N/A
Partner 2 projektu: N/A
Celková suma projektu: 60 001,11 €
Schválený grant: 54 001,00 €
Strategické granty
Centrum Slniečko, n.o., Nitra
Bez modrín
Stručný opis projektu:
Projekt sa snažil riešiť rôzne problémy súvisiace s prevenciou násilia, najmä domáceho násilia. Jedným z hlavných problémov bola vnímaná nedostatočná informovanosť a vzdelávanie odborníkov aj širokej verejnosti v otázkach násilia. Táto medzera vo vzdelávaní bola identifikovaná ako kritický problém, ktorý mal projekt preklenúť. Okrem toho si projekt uvedomoval vplyv spoločenskej polarizácie a jeho cieľom bolo prispieť ku kultivovaniu informovanejšej a empatickejšej perspektívy verejnosti. Zdôraznil potrebu modernizácie existujúcich systémov, o ktorých sa zistilo, že v nich chýba dôraz na aktualizáciu poznatkov a postupov, najmä v odborných kruhoch.
Identifikácia „bielych miest“ v systéme ochrany bola kľúčovým aspektom projektu. Prostredníctvom diskusií za okrúhlym stolom a analýz sa projekt zameral na určenie oblastí, v ktorých majú súčasné systémy nedostatky, a na navrhnutie účinných riešení na zlepšenie celkovej ochrany osôb postihnutých násilím. Projekt sa zameral na tri konkrétne formy násilia – psychické násilie, sexuálne násilie a rodovo podmienené násilie. Riešením týchto špecifických otázok sa projekt zameral na vytvorenie komplexného chápania a reakcie na rôzne aspekty násilia.
Celkovo sa projekt zameral na riešenie výziev od systémových problémov v odborných kruhoch až po spoločenské postoje a povedomie, pričom jeho hlavným cieľom bolo prispieť k vzdelanejšiemu, empatickejšiemu a citlivejšiemu prístupu k prevencii násilia.
Obdobie realizácie: 08/2020 – 08/2022
Partner 1 projektu: N/A
Partner 2 projektu: N/A
Celková suma projektu: 94 781,82 €
Schválený grant: 83 408,00 €
Projekt Fórum, občianske združenie
Stredoeurópske fórum 2020/2021
Stručný opis projektu:
V rámci projektu sa realizovala rôznorodá škála aktivít a dosiahli sa rôzne výstupy na dosiahnutie jeho cieľov. Zorganizoval veľké verejné diskusie, exkluzívne semináre pre učiteľov a študentov a medzinárodnú konferenciu, ktorá sa konala na základnej škole s významným počtom rómskych žiakov. Cieľom týchto podujatí bolo podnietiť kritické myslenie a podporiť sociálnu súdržnosť. Úsilie o prácu s verejnosťou zahŕňalo spoluprácu s európskymi a domácimi odborníkmi, umelcami, aktivistami a médiami. Projekt sa priamo zapájal do práce s verejnosťou a využíval vplyvné osobnosti, ako sú herci a spisovatelia, na otvorených medzinárodných podujatiach. Dve online kampane ďalej posilnili dosah iniciatívy.
Stredoeurópske fóra v rokoch 2020 a 2021 spolu so súvisiacimi podujatiami mobilizovali empatiu a kritické myslenie, najmä počas pandémie. Významné verejné zhromaždenia v Bratislave obsahovali diskusie o ľudských právach a dôstojnosti za účasti prezidenta SR a medzinárodných predstaviteľov. V roku 2022 projekt upravil svoje zameranie tak, aby sa venoval ruskej agresii a homofóbii, čím reagoval na teroristický incident v Bratislave. Podujatia k výročiu Novembra a Dňu ľudských práv zahŕňali účasť prezidenta SR a zástupcu Nórska, čím sa formovala verejná diskusia o týchto naliehavých otázkach.
Školské aktivity zahŕňali fyzické a online workshopy s preživšími z ostrova Utøya, ktoré podporovali dialóg a porozumenie. V Deň ľudských práv sa uskutočnila verejná diskusia s rodičmi obetí terorizmu, na ktorej ich uznali za čestných Stredoeurópanov. Pokračujúce úsilie o podporu vzdelávania detí v znevýhodnenom prostredí zahŕňalo spoluprácu s miestnymi iniciatívami a tvorbu inovatívnych vzdelávacích materiálov.
Vyvrcholením týchto aktivít bola dvojdňová multidisciplinárna konferencia, ktorá sa konala priamo v škole za účasti žiakov a ich rodičov. Toto podujatie ďalej prispelo k hlavným cieľom projektu, ktorými sú inšpirácia k aktívnemu občianstvu a podpora hodnôt ľudských práv v rôznych kontextoch.
Obdobie realizácie: 06/2020 – 11/2023
Partner 1 projektu: The Norwegian support group after the 22nd July attacks
Partner 2 projektu: N/A
Celková suma projektu: 123 000,00 €
Schválený grant: 110 700,00 €
Centrum komunitného organizovania
Školy za demokraciu – rozvoj, profesionalizácia a advokácia
Stručný opis projektu:
V rámci projektu sa uskutočnila séria dobre štruktúrovaných aktivít zameraných na riešenie výziev v rámci slovenského demokratického prostredia.
Uskutočnili sa dve diskusie za okrúhlym stolom, ktoré poskytli zainteresovaným stranám priestor na výmenu poznatkov a stratégií na podporu demokracie a boj proti extrémizmu. Tri podujatia na konci roka, spoločne označované ako „Bodky za školským rokom„, slúžili ako míľniky na prezentáciu úspechov a oslavu vyvrcholenia akademického roka.
Neoddeliteľnou súčasťou projektu bola zimná online konferencia, ktorej cieľom bolo preniknúť do relevantných tém týkajúcich sa demokracie, vzdelávania a extrémizmu. Okrem toho boli zorganizované štyri vzdelávacie semináre, z ktorých dva získali akreditáciu Ministerstva školstva, vedy, výskumu a športu SR, čo svedčí o ich vzdelávacom prínose.
Významný dôraz bol kladený na zapojenie žiakov základných a stredných škôl v Banskobystrickom samosprávnom kraji prostredníctvom 248 seminárov. Tieto workshopy, realizované online aj offline, sa týkali rôznych aspektov demokracie, kritického myslenia a stratégií boja proti extrémizmu.
Obdobie realizácie: 08/2020 – 09/2023
Partner 1 projektu: Amnesty International Slovakia
Partner 2 projektu: REACH – Výskumný a vzdelávací inštitút
Celková suma projektu: 111 040,00 €
Schválený grant: 99 936,00 €
Možnosť voľby
Nebuďte ticho s nami!
Stručný opis projektu:
Cieľom projektu bolo zvýšiť povedomie o reprodukčných právach a posilniť právo žien slobodne rozhodovať o svojom tele a reprodukcii. Dlhodobé porušovanie reprodukčných práv v Slovenskej republike sa ešte zhoršilo opakovanými návrhmi na zákaz a/alebo ďalšie obmedzenie prístupu žien k interrupciám, ktoré boli predložené do Národnej rady Slovenskej republiky. Posilnili tiež necitlivý verejný diskurz a dojem, že interrupcie sú pre ženy ľahko dostupné a ich práva nie sú porušované.
V rámci monitorovacích aktivít realizoval realizátor projektu 3 hĺbkové výskumné sondy s cieľom doplniť chýbajúce poznatky o situácii v Slovenskej republike. Realizoval viacero advokačných aktivít. Tie súviseli so snahou zabrániť prijatiu 18 reštriktívnych návrhov zákonov v NR SR a presadzovať potrebné opatrenia na odstránenie prekážok v prístupe k UPT. Realizátor projektu viedol okrúhle stoly, rokoval s politikmi, poskytoval konzultácie, vytváral analýzy poslaneckých návrhov, podklady na rokovanie parlamentu, výzvy, hromadné pripomienky a zúčastňoval sa na zasadnutiach Výboru NR SR pre zdravotníctvo. Prostredníctvom advokačných a výskumných aktivít vytvoril podpornú argumentačnú bázu pre verejné protesty s heslom Nebudeme ticho! a posilnil občiansku mobilizáciu.
Plánované obdobie realizácie: 08/2020 – 09/2023
Partner 1 projektu:N/A
Partner 2 projektu: N/A
Celková suma projektu: 109 501,11 €
Schválený grant: 98 551,00 €
Amnesty International Slovensko
100ka
Stručný opis projektu:
Projekt bol zameraný na riešenie problémov, ktorým čelia ľudské práva, ktoré boli a sú vystavené masívnym útokom oslabujúcim ich status univerzálnych a nedeliteľných práv pre všetkých ľudí. Príbeh o ľudských právach sa oslabil a nadchádzajúce trendy naznačovali, že tento trend môže pretrvávať. Hlavnou výzvou bolo čeliť týmto trendom prostredníctvom komplexného projektu vzhľadom na kritickú potrebu takejto reakcie, aby sa zabránilo ďalšiemu oslabovaniu a porušovaniu ľudských práv.
V rámci projektu sa úspešne zorganizovalo 89 podujatí na rôzne ľudskoprávne témy. Išlo o 37 podujatí pre širokú verejnosť a 52 vzdelávacích podujatí, predovšetkým interaktívnych workshopov, živých knižníc a diskusií, zameraných na mladých ľudí na základných, stredných a vysokých školách. Okrem toho sa uskutočnilo 30 školení na ľudskoprávne témy pre učiteľov a podobné profesie, ako aj pre mladých jednotlivcov predovšetkým zo stredných škôl. V rámci projektu bolo tiež vydaných 13 časopisov o ľudských právach, ktoré boli distribuované mladým ľuďom aj učiteľskej obci. Okrem toho bolo vytvorených 100 videí na základné ľudskoprávne témy. Aktivity projektu zasiahli široké publikum a mali vplyv na viac ako 404 000 jednotlivcov, čím prekonali pôvodný plán 3 000 osôb.
Plánované obdobie realizácie: 10/2020 – 08/2023
Partner 1 projektu:N/A
Partner 2 projektu: N/A
Celková suma projektu: 117 100,00 €
Schválený grant: 99 535,00 €
Témy
Podporené projekty z 1. výzvy
V 1. výzve v témy Ľudské práva – základné granty boli podporené 4 projekty.
Film Generácia oz
Spýtaj sa vašich 89
Stručný opis projektu:
Projekt Spýtaj sa vašich 89 je jedinečným živým pamätníkom udalostí z novembra 1989 v bývalom Československu. Formou filmového dokumentu, internetového portálu, diskusií spojených s premietaním filmu na stredných školách a v nezávislých kultúrnych centrách príjemca grantu podnietil medzigeneračný dialóg potrebný na udržanie histórie, poznania ľudských práv a ich rozvoja.
Stredometrážny film Spýtaj sa vašich 89 je naratívnou, dynamicky zostavenou, vizuálne atraktívnou a emocionálne ladenou mozaikou autentických výpovedí a hlavným spojovacím prvkom projektu. Jedným z hlavných cieľov projektu bolo priblížiť film a tému študentom stredných škôl a pomôcť pedagógom uchopiť našu nedávnu a dôležitú históriu vo vyučovacom procese. Súčasťou projektu boli aj workshopy s pedagógmi na základe „metodickej príručky“ pre stredoškolských učiteľov, ktoré boli spolu s filmom poskytnuté stredným školám.
Počas projektu si film v televízii pozrelo približne 68 000 divákov. Počas iných aktivít film videlo približne 4 000 divákov. Odhaduje sa, že tieto čísla sú vyššie, keďže film bol poskytnutý veľkému počtu stredných a základných škôl na Slovensku, kultúrnym inštitúciám, festivalom a online filmovému portálu.
Plánované obdobie realizácie: 07/2019 – 05/2021
Partner 1 projektu:Známa firma, s.r.o
Partner 2 projektu:Ústav pamäti národa
Celková suma projektu: 64 970 €
Schválený grant: 58 473 €
Antikomplex.sk – občianske združenie
Malé príbehy pod ťarchou veľkých dejín.
Stručný opis projektu:
Projekt sa zameriaval na historické zlyhania a výzvy, ktorým čelila slovenská spoločnosť počas druhej svetovej vojny a po nej. Konkrétne sa zameral na riešenie problému obmedzeného priznania účasti krajiny na nacistických zločinoch a vyhnania niektorých skupín obyvateľstva z jej územia. Primárnou metódou použitou v projekte bolo poukázať na jednotlivé príbehy ovplyvnené týmito historickými udalosťami pomocou umením inšpirovaných foriem, ako sú film, verejné pamätníky (Stolpersteine alebo „Kamene úrazu“), literárnohistorické spracovanie s vizuálnymi prvkami, ako sú fotografie, a zvukové prezentácie.
Na zvýšenie zrozumiteľnosti a hmatateľnosti posolstva boli tieto príbehy strategicky umiestnené na známych verejných miestach v príslušných regiónoch. Umiestnenie pamätných kameňov obetiam nacizmu presne na miesta, kde kedysi žili, umožnilo okoloidúcim vcítiť sa do zážitkov jednotlivcov alebo rodín, čím sa podporila citlivosť voči ľudským právam a ochrana verejnosti pred ich porušovaním.
Úspešné umiestnenie 60 Stolpersteinov v 16 mestách a obciach, ktoré sprevádzalo 77 mediálnych výstupov a 19 zdokumentovaných príbehov na webovej stránke projektu, bolo príkladom hmatateľného záväzku zachovať príbehy dotknutých osôb o ľudských právach. Rozhovory so 17 svedkami, najmä z najstaršej vekovej skupiny, zabezpečili zachovanie cenných svedectiev, ktoré prispeli nielen k historickému poznaniu, ale aj k pokroku v oblasti informovanosti verejnosti, vzdelávania a zvýšenej citlivosti na otázky ľudských práv.
Obdobie realizácie: 07/2019 – 06/2021
Partner 1 projektu: N/A
Partner 2 projektu: N/A
Celková suma projektu: 49 810 €
Schválený grant: 44 829 €
Pôtoň
Psota na Slovensku
Stručný opis projektu:
Projekt sa zameriaval na riešenie viacerých spoločenských výziev a problémov, pričom sa primárne zameriaval na podporu diferencovanejšieho chápania migrácie na Slovensku. Hlavným cieľom bolo čeliť prevládajúcemu negatívnemu politickému diskurzu okolo migrácie v krajine. Organizovaním série podujatí sa projekt snažil podporiť kritické myslenie mladých ľudí (vo veku 15 až 25 rokov) o významných spoločenských otázkach, uľahčiť rozvoj vedomostí v oblasti ľudských práv, pestovať solidaritu voči zraniteľným skupinám, znižovať extrémistické a xenofóbne nálady, podporovať kreativitu a umelecký prejav a prispievať k zvyšovaniu občianskeho povedomia.
Okrem toho bolo cieľom projektu spochybniť negatívne stereotypy spojené s migráciou a vytvoriť u účastníkov pozitívnejší a informovanejší pohľad. Realizované iniciatívy zahŕňali aj cielené školenia, výskumné aktivity a spoluprácu s rôznymi organizáciami, odborníkmi, prisťahovalcami, pedagógmi a študentmi s cieľom riešiť mnohostranné aspekty migračného diskurzu a podporovať pozitívne spoločenské zmeny.
Obdobie realizácie: 08/2019 – 05/2021
Partner 1 projektu: CVEK
Partner 2 projektu: Mareena
Celková suma projektu: 72 000 €
Schválený grant: 64 800 €
Post Bellum SK
Bez pamäti niet identity (zážitkové vzdelávacie workshopy)
Stručný opis projektu:
Príjemcu grantu motivovala k príprave a realizácii workshopov najmä rastúca podpora krajne pravicových politických strán a fašizmu medzi mladými ľuďmi, ako aj dezinformačná vojna, ktorá ovládla slovenské médiá a ovplyvnila verejnú mienku. Okrem toho bol v školských osnovách nedostatočný počet hodín dejepisu, výučba histórie bola založená na memorovaní faktov bez pochopenia súvislostí. Realizáciou zážitkového učenia sa snažili zabezpečiť, aby účastníci workshopov pochopili význam a kontext informácií o slovenských dejinách – s cieľom získať komplexný pohľad na svet, prispieť k budovaniu historickej pamäti, posilniť ľudskoprávne povedomie a kritické myslenie a s cieľom spochybniť stereotypy a predsudky. V období od apríla 2019 do januára 2021 uskutočnili 240 zážitkových vzdelávacích workshopov na základných a stredných školách na Slovensku, ktorých sa zúčastnilo 5366 žiakov základných škôl, stredných škôl, gymnázií a konzervatórií. Priebeh projektu nečakane ovplyvnila pandémia COVID-19, ktorá zmenila podobu workshopov. Tie sa postupne presunuli do online priestoru a konali sa prostredníctvom platformy ZOOM. Preformulovali metodiky zážitkových workshopov pre základné školy „Rozhodovanie“, „Školské oslavy 89/90“ a pre stredné školy „Práve sme sa narodili“ a „Nežná zmena“, aby mohli workshopy poskytovať online.
Workshopy významne prispeli k rozvoju sociálnej a emocionálnej inteligencie prostredníctvom vcítenia sa do postáv, výchovy k tolerancii, porozumeniu a ľudským právam, rozvoja komunikačných a argumentačných zručností a budovania dobrej klímy v triede, a tým aj prevencie negatívnych spoločenských javov.
Obdobie realizácie: 05/2019 – 06/2021
Partner 1 projektu: N/A
Partner 2 projektu: N/A
Celková suma projektu: 64 600 €
Schválený grant: 58 140 €